Pretraži ovaj blog

utorak, 5. listopada 2010.

Tegobe malih lumena

Prosječna većina smatra nadarenu djecu čudacima ili buntovnicima, koje treba dovesti u red i spriječiti da se izdvajaju

Kao roditelj, vjerojatno ste uočili da se vaše dijete već u predškolskoj dobi razlikuje od drugih. Zna samostalno birati programe na televizoru, pokrenuti DVD ili naći i igrati igrice na kućnom računalu. Ako ste nastavnik, susreli ste se s djetetom koje ima bogatiji rječnik od ostale djece ili koje nudi savjete kako bi vaše predavanje moglo biti zanimljivije.
Nadarena djeca vide svijet drukčije od ostale. Opažaju više povezanosti među stvarima i pojavama, rješavaju zadatke na kreativniji način i imaju osebujan smisao za humor. Uočavaju probleme, nepravilnosti, laži i nelogičnosti poput odraslih, ili čak bolje. Često zanemaruju upute starijih, smatrajući da znaju bolje. Ukratko, nadareno je dijete bistro, originalno, živahna uma, dobra pamćenja, pomalo neprilagođeno i katkad buntovno.

Majstorski barata jezikom

Prva osobina koju iskazuje iznadprosječno dijete je napredno korištenje jezika, nesvojstveno njegovoj dobi. Nadarena djeca mogu biti vješta s jezikom na nekoliko načina. Neka od njih progovaraju ranije od uobičajene dobi, brže uče riječi, svladavati duže i složenije riječi te upotrebljavati prave riječi u pravom kontekstu. Kad je školski psiholog upitao Alena iz prvog razreda dubrovačke osnovne škole zna li da je star točno sedam godina, jedan mjesec i petnaest dana, dječak mu je doslovce odgovorio: "Znam, ali tolika je preciznost suvišna".

Druga djeca prekrasno pričaju priče, opisujući svoje doživljaje ili maštarije bogatim rječnikom i detaljima. Jezično talentirana djeca rano otkrivaju mogućnosti igara riječi, pa slažu rime ili kombiniraju riječi na originalne i inventivne načine. Kad je Zagrepčanka Ines imala pet godina, skupljala je sličice i figure Digimona i Pokemona, ali je s mamom već učila engleski. Jednog dana, igrajući se s figuricama, izvalila je: "Ovaj Digimon liči na praščića. Znači da je to Pigimon (od engl. pig - svinja, op. a.)."

Pored naprednog korištenja jezika, nadarena djeca od vršnjaka se izdvajaju i po opažanju i interesima. Bistri klinci prepoznaju detalje koje većina previđa ili zanemaruje. Riječanin Oliver s četiri godine primijetio je da mnogi filmski junaci bivaju pogođeni samo u ruku da bi mogli nastaviti akciju te da se ranjavaju samo u lijevu ruku, da bi desnom mogli na kraju filma primiti čestitke.

Potraga nadarenog djeteta za znanjem i razumijevanjem vidljiva je na svakom koraku. Zanima se za više područja od običnog djeteta, ili ono što ga zanima proučava do najsitnijih detalja. U stanju je zapamtiti glavne gradove zemalja, vrste dinosaura, statistike košarkaša u NBA ligi ili pravila složenih igara brzo i precizno, kad god mu se ukaže prilika.

Njegovo razmišljanje i propitkivanje o apstraktnim pojmovima kao što su ljubav, vječnost i smrt zbunjuju odrasle, koji zbog zaokupljenosti svakodnevnim obvezama nemaju vremena za stvari koje smatraju sporednima. Dobronamjerni odrasli s odobravanjem pozdravljaju široke interese i lucidna zapažanja nadarenog djeteta, no drugi reagiraju s prijezirom ili animozitetom.

Raskrinkava lažne autoritete

Odnos s lažnim autoritetom glavni je problem s kojim se nadareno dijete suočava u odnosu s odraslima. Budući da bolje od prosjeka opaža nepravdu i nelogičnost, bistro je dijete prvo koje prepoznaje slučajeve u kojima nečiji autoritet izvire iz gole sile, zastrašivanja ili obmane.
Upravo su takvi predstavnici autoriteta, obično iz redova nastavnika, članova obitelji i susjeda, najosjetljiviji kad se propitkuje njihov dominantni položaj, pa u nedostatku logičkih ili moralnih argumenata prema darovitom djetetu reagiraju gnjevno i nasilno.
Jednako ozbiljni problemi mogući su u kontaktu s drugom djecom u razredu ili susjedstvu. U društvu vršnjaka nadarena djeca su češće povučena nego otvorena. To nije nužno zato što su stidljiva ili neprijateljski nastrojena, nego zato što nemaju mnogo zajedničkog s vršnjacima. Ta je pojava izraženija u grupnim situacijama, jer su nadareni pojedinci uspješniji u ophođenju jedan na jedan, nego u većim grupama. Nadarenom djetetu koje se ne snalazi među vršnjacima treba savjetovati da se uklopi u društvo makar glumeći da ga zanima ono što oni čine, uz upozorenje da nikako ne otkriva da samo glumi i da se kloni isticanja. Obična djeca katkad ne mogu razumjeti što nadareno dijete govori, pa njegovo izražavanje tumače kao prenemaganje i pravljenje važnim, a djetetu nadijevaju pogrdne nazive tipa "čudak", zafrkavaju ga ili tjelesno zlostavljaju. Dok prosječna većina izlaže nasilju pojedince koji su mentalno napredni, pušta na miru one koji se ističu tjelesnom snagom, jer ona obeshrabruje okolinu od sukobljavanja, a služi i kao djelotvorna samoobrana.

U najboljem slučaju, nadareno dijete može iskoristiti svoje nadmoćne verbalne sposobnosti da bolje objasni konfliktnu situaciju pred odraslima, no mnogi nastavnici i psiholozi, nažalost, nisu baždareni na toleriranje iznadprosječnih, pa takvom djetetu ne osiguravaju prikladnu zaštitu.

Kura realnosti

Dijete valja poučiti da u stvarnom svijetu pravda ne pobjeđuje uvijek te da je katkad potrebno proračunato popustiti da bi se izbjegle neugodne posljedice. Nažalost, kad kreativci ne uspiju promijeniti stvari za koje znaju da ih je potrebno promijeniti, nadarenost umjesto prednosti postaje slabost. Frustracija zbog nemoći pritišće um nadarenog djeteta, izazivajući mu osjećaje bespomoćnosti, beznadnosti i očaja, koji katkad mogu biti toliko intenzivni da upućuju na depresiju i anksioznost. Stoga roditelji i odgojitelji moraju biti na oprezu te takvom djetetu pružiti podršku i po potrebi mu osigurati stručnu pomoć.

Tesle, Edisoni, Franklini i Da Vinciji ovoga svijeta uz pomoć svojih nadmoćnih umova izašli su iz ustaljenih okvira i otkrili ne samo nove, nego bolje načine rješavanja stvari. Ako se svijet bude promijenio nabolje, bit će to zahvaljujući onima koji su sposobni uvidjeti kakve stvari mogu biti i što je potrebno učiniti da se ostvare. No, za to je potrebno i da prosječna većina omogući bistrijima da se razmašu - za sveopće dobro.

Autor:
Ozren Podnar, prof.

Nema komentara:

Objavi komentar